“U-ohjakset ja kutoset, kiitos” - Ajatuksia urheiluteippauksesta



Ensikosketukseni urheiluteippaukseen tapahtui Tampereen Urheiluhierojakoulussa, keväällä 2014. Enpä silloin arvannut, että tieni veisi Tampere Saintsin huoltotiimiin ja kolmeksi vuodeksi legendaarisen huoltajan, Tapio Ivalon, oppiin. Tapsan reilu kolmen vuosikymmenen kokemustieto, eli tilannetaju ja ennakointikyky, olivat aivan omaa luokkaansa ja hän neuvoi mielellään.

Toimin kaikille joukkueille seuran huoltajana kaudet 2015, -16, -17 ja -18. Näiden oppivuosien ja Tapsan kisällinä olon jälkeen saattoi jo sanoa olevansa teippauksen ammattilainen. Hänelle siitä iso kiitos.



Tarkennettakoon, että urheiluteipillä tarkoitan kovaa, usein valkoista teippiä, jolla tehdään liikettä rajoittavia ja niveltä tukevia teippauksia esimerkiksi vammojen ennaltaehkäisyyn, kuntoutukseen sekä ensiavuksi nyrjähdyksissä ja kolhuissa.



Kinesioteippaus voidaan myös lukea urheiluteippauksen kategoriaan. Kinesioteippi ja kova urheiluteippi ovat ominaisuuksiltaan täysin erilaisia vaikka molempien materiaalina on usein samat ainekset eli puuvilla ja liima.


Kinesioteippaus on kovaa teippausta huomattavasti hengittävämpi ja mukavampi. Teippausta pidetään useita päiviä ja se kestää suihkussa käymisen - toki kuivuu hieman ihoa hitaammin. Kinesioteippauksen tekniikoita on useita riippuen tarkoituksesta ja tavoitteesta. Pääasiassa se kuitenkin toimii proprioseptisenä eli asentotuntoaistia parantavana tekijänä. (Proprioseptiikasta voit lukea jutusta otsikolla: Proprioseptiikka ja mitä tekemistä sillä on twerkkauksen kanssa.)


Kovan urheiluteippauksen tavoite on rajoittaa nivelen liikerataa haluttu määrä eli kevyestä erittäin rajoittavaan. Teippaus voidaan tehdä tarkasti, eli tukien vaikka yksittäistä nivelsidettä tai esimerkiksi Delta-nivelsidekompleksia nilkan ulko- eli lateraalisivulla. Kohdistusta voidaan tehdä lisäksi yhteen tai useampaan liikesuuntaan.


Nilkan urheiluteippaus
Urheiluteippaus 101 - Nilkan urheiluteippaus tukien kantaluu inversioon tai eversioon

Perusteippaukset voi tehdä vaikka luiden ja ligamenttien latinankieliset nimet eivät olisikaan tiedossa - teippaustaito voidaan mielestäni lukea osaksi ensiaputaitoja.

Latinan ja kinematiikan taitaja puolestaan kykenee hifistelemään teippauksia loputtomasti ja räätälöimään teippausta tilannekohtaisesti yksilöllisiin tarpeisiin.


Joukkueurheilun realismia on usein kuitenkin teippaaminen ensisijaisesti taloudellisesti ja nopeasti. Ennen peliä tai kilpailua on vain rajallinen määrä aikaa käytettävissä ja usein teippauspisteelle on jono. Yhteen nilkkateippaukseen on aikaa pari minuuttia ja käytettävissä on noin puoli rullaa teippiä. Kesäkeleillä se on sen verran kuormittavaa ruumiillista työtä, että siinä saattaa tulla hiki.


Kilpaurheilussa urheiluteippaus on merkittävässä roolissa vammojen ennaltaehkäisyssä. Esimerkiksi nilkkojen teippauksista ennaltaehkäisevästi on tietyissä urheilulajeissa tullut normaali käytäntö. Teippauksia tehdään rajoittamaan nivelten ääriasentoja ja estämään nivelside- ja muita pehmytkudosvammoja. Liikettä rajoittava teippaus vaikuttaa näiden pehmytkudosten toimintaan painamalla ne tiiviimmin luita vasten. Liikkuminen ja kehon aistiminen muuttuvat.


Anatomiaa ja fysiologiaa tuntematon saattaakin ajatella, että jotkut ligamentit tai nivelsiteet, ovat tavallaan melko turhia. Ne ovat ärsyttävän herkkiä vaurioitumaan ja synnyttämään vamman. Vamma tarkoittaa usein pilalle mennyttä kautta tai koko urheilu-uran päättymistä.



Viesti turhista nivelsiteistä on tietysti välittynyt meiltä terveysalan ammattilaisilta, jotka olemme puhuneet “passiivisista rakenteista” ilman viitekehystä, jossa keho toimii yhtenä kokonaisuutena. Nivelsiteet ja jänteet, osana faskiajärjestelmää, ovat kuitenkin tärkeässä roolissa kehon asennon hahmottamisessa ja voimantuotossa.


Ligamentit eli jänteet toimivat synkroniassa lihasten kanssa. Sekä ligamenteilla, jänteillä ja lihaksilla tulee olla tilaa jännittyä ja laajentua. Tällöin eri kalvokerrosten täytyy voida liukua suhteessa toisiinsa, jotta keho kykenee reagoimaan nopeaan suunnanmuutokseen.


Kolikon kääntöpuoli on, että etenkin kilpaurheilussa tuloksilla on suuri merkitys.


Mitkä ovat lopulta pisteet taululla, sekunnit kellossa tai metrimäärä mittanauhassa? W tai L.


Joskus tulosten eteen otetaan riskejä ja ollaan valmiita valitsemaan lyhyen tähtäimen saavutus pitkäaikaisten seurausten kustannuksella. Lievästi vammautuneen kudoksen teippaus voi rajoittaa muidenkin nivelten liikkuvuutta ja lisätä niiden vammautumisriskiä. Jatkuva liikeradan rajoittaminen voi myös heikentää aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja koordinaatiokykyä.


Nykyisiä käytäntöjä voidaan kuitenkin viilata ja tiedottaa urheilijoita ja huoltajia ligamenttien ja nivelsiteiden toiminnasta ja tärkeydestä.

Hyvä ystäväni ja Helmareiden osteopaatti, Laura Korhonen, kertoi joidenkin huoltamiensa futareiden pyytävän yksilöllistä urheiluteippausta, jossa esimerkiksi nilkkaan laitettavan “kahdeksikko”-teippauksen sijaan tehdään “kutonen”, jossa akillesjänne saa lähes täyden liikkumavapauden.


Olin näin valveutuneista urheilijoista erittäin positiivisesti yllättynyt. Oman kehon tuntemus ja yhteistyö rautaisen ammattilaisen kanssa voi olla hyvin hedelmällistä. <3

Eli urheilija, seuraavan kerran, kun pyydät nilkkateippausta - kokeile U-ohjasten ja kutosten yhdistelmää - näin annat jalalle enemmän toimintavapautta, silti tukien nilkkaa nyrjähtämästä ja lateraalisten nivelsiteiden ylivenyttymistä.


Huoltaja, jos haluat oppia uutta tai kerrata urheiluteippauksia - Urheiluteippaus 101 -kurssimateriaali on käytettävissäsi. -> Holvi-verkkokauppa


Urheiluteippaus 101 -teippauskurssin materiaali on käytännössä testattu ja sisältää paljon käytännönläheistä tietoa.


Toteutimme urheiluteippauskurssin Pirkkala Spartans -seuran huoltotiimille kevätauringon paisteessa. Ilma oli vielä viileähkö, mutta tauolla tarjotut lämpimät voileivät ja kuuma kahvi sekä hyvät läpät pitivät sormet vetreinä. Kiitos paljon kurssilaisille sekä isäntäparille, Johanna ja Toni Uusitalolle!


Urheiluteippauskurssi Pirkkala Spartansin huoltotiimille

Kurssin sisältöön kuului peukalon, ranteen ja nilkan teippaukset sekä yleistä tietoa teippauksesta. Opetusvideoilla on käytetty eri kuvakulmia ja hidastuksia, joilla saa hyvän käsityksen teippaustekniikasta. Videoissa on sekä puhuttuja että kirjoitettuja ohjeita.


Urheiluteippaus 101 nyt Holvi-verkkokaupasta


Mukavaa ja urheilun täyteistä keskikesää

Pidetään ligamentit liikkeessä ja jänteet

joustavina!


Aurinkoisin teippausterveisin,


Tiana